HILVERSUM - Terwijl men landelijk bezig is om spoorwegovergangen te sluiten, vragen de Provincie en gemeente Hilversum de staatssecretaris nu om een nieuwe spoorwegovergang voor de HOV-bus. Daar kan ze beter "Nee!" op zeggen.

Comité Busbaan Nee heeft staatssecretaris Mansveld opgeroepen om geen toestemming af te geven voor een nieuwe, extra spoorwegovergang bij station Hilversum, alleen voor de HOV-bus. Op 27 november 2013 heeft het Comité in een uitgebreide brief uiteengezet waarom een nieuwe spoorwegovergang niet past in de overige lange termijn plannen die de staatssecretaris heeft:

  • Ten eerste is ze in het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen bezig om zoveel mogelijk overwegen "weg te werken": dan kunnen de treinen vaker en veiliger rijden. Dan is het vreemd om nu een extra overweg toe te staan, alleen voor de HOV-bus.
  • Ten tweede is het Rijk in het programma OV-SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) bezig om te onderzoeken hoe er vaker treinen kunnen rijden op het traject Almere-Hilversum-Utrecht. Als dit gaat gebeuren, zal de nieuwe overweg frequenter dicht zijn en staat de HOV-bus vaker stil voor de spoorbomen. De nieuwe overweg verliest zo zijn nut.
  • Ten derde: als de treinen vaker gaan rijden tussen Almere-Hilversum-Utrecht, dan is het logisch om termijn een tunnel bij Station Hilversum Sportpark te maken voor de auto's en fietsen. En daar kan de HOV-bus ook doorheen. Als dat gebeurt, rijdt de HOV-bus weer dezelfde route als nu en is de hele vrije busbaan voor het spoor voor niets aangelegd!

Al met al zien wij genoeg redenen voor de staatssecretaris om het verzoek van de provincie en gemeente Hilversum voor een extra spoorwegovergang nog eens kritisch te bekijken.

We hopen dat de staatssecretaris tot dezelfde conclusie komt als wij: deze overweg zit in de toekomst in de weg en moet er niet komen!

Lees de hele brief aan de staatssecretaris op www.busbaannee.nl onder het kopje Nieuws.

Karin Walters
Raadslid Hart voor Hilversum
namens Comité Busbaan Nee.

Next Post Previous Post